Hva skal jeg ha i matpakken?

Lyst på noe litt mer spennende i matpakken, som gjør at du gleder deg ekstra til lunsjpausen? Her får du noen gode tips!

Du er kanskje vant til at mamma eller pappa smører matpakken? Det kan være lurt å sette seg ned i noen minutter og tenke litt over matpakken, og hva DU har lyst å ha i den. Det er jo du som skal spise den. Om du bestemmer innholdet kan du passe på å oftere få med det du er mest glad i, slik at hele matpakken blir spist - hver gang. 

Det er nemlig viktig å spise i lunsjen for å holde deg konsentrert og klar for det du skal lære på skolen.

En mettende smoothie

Kanskje frister det mer med en mettende og god smoothie. Har du en flaske eller et glass med lokk kan du ta med deg smoothien på skolen. Du kan lage den dagen før og ha den i kjøleskapet, så slipper det bli stress på morgenen. Har du banan, litt havregryn eller yoghurt i smoothien blir den enda mer mettende. Eventuelt kan du også ha med deg litt korn du kan drysse over smoothien på skolen. Prøv en solskinnsmoothie eller en grønn smoothie.

Grøt i matpakken

Noe annet du kan lage ferdig dagen før er kjøleskapsgrøt. Den er så enkel at du til og med kan lage den helt selv. Bland sammen litt havregryn, melk og yoghurt – og vips den er klar for å settes i kjøleskapet. Neste dag har du en kjempegod grøt du kan toppe med bær og kose deg med i lunsjen. Du kan også lage kjøleskapsgrøt med blåbær eller grøt med kakao.

Polarbrød, lomper eller tortillalefser

Polarbrød sandwich med ost og skinke
Lompe med kremost og skinke

Innimellom kan du også bytte ut brødskivene med polarbrød, lomper eller tortillalefser. Smør på med ost og skinke eller annet pålegg du liker og pakk det sammen. Noen salatblad, agurkskiver eller paprika strimler gjør polarbrødsandwichen eller lompen enda sprøere og bedre!

Noe godt på lur i fryseren

Ta på deg et bakeforkle en dag du har litt ekstra tid, og lag noe godt du kan legge i fryseren. Det er alltid kjekt å ha for eksempel pizzasnurrer, pizzapiroger, grove pizzasnurrer eller det vi kaller gravidpizza i fryseren! Tar du det ut av fryseren på morningen, og legger det i matpakken, er det tint til du skal nyte lunsjen. Og, spesielt godt er det om du har turdag på skolen, og kan varme snurrene på bålet. 

Smått og godt i matpakken

Det er mye godt du kan putte i matpakken for at den skal bli enda mer fargerik og smake bedre. Legger du litt oppkuttet frukt eller grønnsaker i matpakken spiser du mer frukt og grønt, det samme gjelder hvis du tar med deg litt tørket frukt, noen nøtter, bær eller kanskje et kokt egg. Det gir mer energi til skoledagen og smaker kjempegodt!

Lykke til med matpakkesmøringen!

Skriv din mening

Andres meninger

Vi sjekker kommentarer og svarer på spørsmål mellom kl 9-17
Fortell andre hva du mener om artikkelen
Hva synes du om oppskriften?

Feltene markert med * må fylles ut før du kan legge til meningen din

Upassende innhold fjernes.