Spis smart!

I løpet av en skoledag skjer det mye i kroppen og hjernen din. Du bruker masse energi på å lære og leke. Derfor er det viktig å ha med matpakken på skolen, og ikke minst huske å spise den. Her kan du lese om hvordan du kan spise smart i løpet av dagen, og hvorfor det er viktig å få i seg nok mat.

Når du er på skolen bruker du tiden til å være i aktivitet. Du er i fysisk aktivitet når du er ute og leker med vennene dine, men det er også en form for aktivitet å lære noe nytt selv om du sitter i ro. I tillegg så skal kroppen og hjernen din vokse og utvikle seg. Derfor trenger både kropp og hjerne påfyll av mat i løpet av dagen. En sunn matpakke gir deg god næring og energi, som gjør at du orker mer i løpet av dagen.

Du kan ha med deg mye forskjellige i matpakken, og det kan være gøy å lage din helt egen matpakke! På denne måten får du akkurat det du liker å spise, og da gleder du deg kanskje til matpausen? Det kan være alt fra brødskive med pålegg som du smører selv, eller mat du har laget dagen før, som for eksempel pizzasnurrer med grønnsaker, kyllingsalat med karri eller horn med ost og skinke

Energiboost til dagen

Som sagt, når du spiser får kroppen din energi, men det spiller en rolle hva slags mat du velger. Spiser du mat med mye sukker og raske karbohydrater, som boller, kjeks eller fint brød med syltetøy, går energinivået fort opp og fort ned igjen. Noe som gjør at du føler deg slapp ganske kort tid etter at du har spist.

Hvis du heller spiser mat som inneholder fiber og proteiner vil du også få opp energien, men da ha energi som varer en god stund. Stabil og mer langvarig energi hjelper deg å føle deg opplagt på skolen. Et eksempel på en matpakke med fiber og proteiner er grovbrød med ost, skinke og grønnsaker.

Hjernen og kroppen trenger ikke bare påfyll av energi i løpet av en dag, men også flere ulike næringsstoffer. For eksempel trenger kroppen proteiner for å vokse, fiber er bra for fordøyelsen din, og hjernen trenger en god blanding av mineraler og vitaminer så vi blir smartere. Proteiner får vi fra kjøtt, fisk, egg, bønner og linser og melkeprodukter, fiber finner du i grovt brød, havregryn og grønnsaker, og ulike mineraler og vitaminer finnes i alle matvarer. Så ved å spise masse forskjellig mat får vi i oss det vi trenger.

Mat rett etter skoletid

Når du kommer hjem fra skolen er det ofte noen timer siden du har spist, og kanskje er det en stund til middag. Da er det viktig å få i seg noe mat, så du ikke blir så slapp og trøtt, og du får energi til både lekser, trening og lek.

Her har vi samlet mange tips til matretter du kan lage til deg selv, og som passer etter skolen. Eller hva med å invitere en venn med hjem for å lage noe gøy sammen? Fliptoast, omelettrull eller smoothie bowl med mango er forslag til oppskrifter som både er digge og holder deg mett frem til middag.

Hva vil du ha i matpakken din i morgen?

Skriv din mening

Andres meninger

Vi sjekker kommentarer og svarer på spørsmål mellom kl 9-17
Fortell andre hva du mener om artikkelen
Hva synes du om oppskriften?

Feltene markert med * må fylles ut før du kan legge til meningen din

Upassende innhold fjernes.